Dieten som tog mig i form

Jag har fått en del förfrågningar på sociala medier, forum och bekanta om mitt dietupplägg. Så här kommer en liten kort sammanfattning av min träningsresa och främst upplägget sommaren 2015 till sommaren 2016:

Åren 2009 – 2015

Jag började träna 2009. Jag hade aldrig tränat tidigare, aldrig ägnat mig åt sport eller ens intresserat mig för någon fysisk aktivitet. Vill beskriva mig som smalfet på den här tiden, ingen som helst muskelmassa. Första året klarade jag inte ens knäböja. Det fanns varken mobilitet eller styrka. Jag minns fortfarande hur glad man blev när man klarade 70kg marklyft som var ett mål för mig tidigt, eller när jag äntligen kunde börja träna med mer än 40kg bänkpress i smithmaskinen.

Mitt intresse blev styrka. Vilket för min del ledde till att jag struntade i min hälsa. Jag ville bara bli starkare och större. Ohälsosamt tvångsmatande med enorma mängder ris, pasta, kilovis med kött och åt bokstavligen allt jag såg. Det slutade med att jag vägde över 130kg, fet och andfådd att bara lämna lägenheten för hissen. Min kroppsbild blev väldigt skev, kände mig stor och stark. Visserligen stark relaterat till allmänheten, men jag var bara fet och hälsan katastrofal. Något jag inte ens upptäckte förrän jag bestämde mig för att dieta 2015: Hur jag tappade 50kg på 16 veckor: Del 2

Juli – Oktober 2015

För att tappa 50kg på 16 veckor var det extrem vlcd, lite över 700kcal som trappades ned till 400kcal. Blott pulser vassle och aminosyror, en portion aminosyror följt av proteinpulver 45-60 minuter senare är en puls. Förutom på lördagar då förtärdes obegränsade kolhydrater. Sök på vlcd och psmf för att hitta mer information. Fettintaget bestod helt av omega-3-tillskott.

Det som utmärkte mig mest var timtal med konditionsträning och styrketräning under extrem vlcd, som normalt hålls till minimum.

Oktober – December 2015

Ni som följt mig vet hur det gick därefter. Jag gick totalt in i väggen, tappade bokstavligen all styrka och mycket muskelmassa efter dieten. Det blev en hård väg tillbaka senare under 2016, men toppade formen bättre än någonsin. Så skall inte beklaga mig mer över den saken, men kanske var det en fördel att komma in fräsch och utvilad inför det nya året?

Januari – Juli 2016

Nu var det högt proteinintag som gällde, åtminstone 4,4g/kg, toppade dock 7g/kg som mest under min diet. Höll kolhydraterna minst över 200g. Träningen var brutal, tung, 3-timmarspass, konditionsträning även under bulk.

Träningen har varit precis lika viktig som dieten. Det är något jag tror saknas oftast i dag, när de flesta fokuserar på vilket proteinpulver eller vilken pwo som är bäst, och läser näringstiming etc. på högre nivå än många proffs. ”Kosten är 90%-mentaliteten” tror jag inte på. På gymmet gäller det att ge allt, och det tror jag att många slappar med i dag.

När jag var nöjd med resultatet inledde jag andra halvan av dieten för att skala av fettet. Helt enkelt ut med kolhydraterna förutom 30g vid träning, och behöll högt proteinintag som till slut hamnade på 7g/kg, eller 600g/d. Drack aminosyror före, under och efter träning. Timtals åter timtals konditionsträning.

Bara sista månaden tightade jag till dieten ordentligt och nollade kolhydraterna totalt tillsammans med en glykogentömning sista dagarna: helkroppsträning, högreps, 4 dagar i rad med fokus på att bli tömd. Man såg hård ut, dock väldigt tanig. Började påfyllnad 5:e dagen och tog bilden längst ned samma dag.

Slutsats

Det hela är egentligen väldigt basic. Vill jag växa så tränar jag tyngre, äter mer protein, utesluter inte kolhydrater och nyttiga fetter. Växer jag inte tillräckligt så är det bara öka. Det har ingen betydelse om jag redan äter 300g protein, då äter jag 400g, eller 500g. Däremot börjar jag medvetet alltid lite lägre så jag har utrymme att trappa upp och se vad som händer under vägen.

Samma sak när jag skall ned: mindre kalorier, skär bort varenda kolhydrat om så krävs. Räcker inte en timmes cardio, gör två, tre; minska vilan under träningen, superset, triset, rest-pause, fler reps. Man behöver inte göra saker så komplicerat. Det är hard work som gäller, inget annat.

Ser jag inte det resultat jag förväntar mig finner jag det uppenbart att trappa upp träning och diet. Då struntar jag i om forskningen säger att det räcker med 25g this and 200g that! F-ck it, står jag still ökar vi och se vad som händer!

Man får tycka vad man vill om mina galenskaper, men jag är nöjd med resultatet!

IMG_20160716_173628

Instagram Facebook

En reaktion på ”Dieten som tog mig i form

Lämna en kommentar